26 februari 2018

Emiliana Organic Vineyards DO Colchagua Valley Coyam 2009

"Waarom maak je deze nu open, die kon je toch heel lang bewaren?" vraagt mijn vrouw. Dat klopt. Echter weet ik dat deze wijn nu al op dronk is en ik wil er niet achter komen dat ik hem te lang heb bewaard en hij over z'n top is. De waarheid is dat ik niet precies weet hoelang je deze wijn kunt bewaren, daartoe zou je meerdere flessen van hetzelfde oogstjaar moeten hebben en die met tussenpozen van enkele jaren openen om de ontwikkeling ervan te kunnen volgen. Van oogstjaar 2009 heb ik slechts een exemplaar. Alcohol is 14,5%, dertien maanden houtopvoeding waarvan 80% in Frans eiken en 20% in Amerikaans, prachtige blend van de druivenrassen syrah 41%, carmenère 29%, merlot 20%, cabernet sauvignon 7%, mourvèdre 2% en petit verdot 1%. Een diepe purperen kleur in het glas, intensiteit 4 uit 5. Bij de eerste snuif ruik ik laurier en eucalyptus, na het walsen hout, rabarber, rood fruit, zondoorstoofd rijp zwart fruit, jammy. In de aanzet een klein zoetje, mooie zuren, tannines 2 uit 5, iets alcoholisch, klein bittertje, afdronk langer dan gemiddeld. Intense smaken van zondoorstoofd zwart fruit, hout, tikje belegen, hintje eucalyptus, licht aards in de afdronk. Weer die associatie met een Cru Classé uit Bordeaux van een topjaar. Deze wijn blijft me omver blazen, jaar in, jaar uit. Aanrader.