26 december 2017

Weingut Hiss Kaiserstuhl Baden Spätburgunder Rosé trocken 2016

Het voorgerecht bestond uit een "carpaccio van" rode biet (ja, ik weet dat carpaccio een specifiek gerecht is en geen bereidingswijze), gekarameliseerde uienringen, jonge geitenkaas en rucola. Vervolgens een pannetje uit de oven met gegrilde gamba's, groene asperges en croutons. Ik mocht de wijn(en) erbij uitzoeken zonder informatie vooraf over de smaakintensiteit van de gerechten of de gebruikte kruiden en/of specerijen. Leuke uitdaging en daar hoort een uitdagende wijn bij. In plaats van twee verschillende wijnen ging ik voor één en in plaats van stevig wit of licht rood ging ik voor rosé. Rosé wordt minder vaak ingezet bij het maken van wijn-spijscombinaties en dat is in mijn optiek niet terecht. Behalve dat er tegenwoordig veel gastronomische rosé's zijn die het niveau van 'wegklok-rosé' of terras-rosé overstijgen, zijn er ook genoeg gerechten te bedenken en te maken die uitstekend passen bij rosé. Gelukkig pakten de combinaties vandaag goed uit, vooral bij het bietengerecht. In het glas een intens rode kleur (voor rosé). In de neus fris en fruitig, aardbeitjes. In de aanzet een heel klein zoetje, licht pétillant, hoge zuren, speekselopwekkend. Een volle smaak, rood fruit, aardbeitjes, beetje pittig, lange afdronk. Ook zonder gerecht heerlijk, aanrader. Alcohol is 12%, geen hout. Verkrijgbaar bij De Proeftafel te Zeist.