28 november 2016

Berberana DO Catalunya Dragon Gran Reserva 2008

Nieuw in het assortiment van Berberana. Zo nieuw dat hij nog niet is toegevoegd op hun site. Gegevens omtrent de gebruikte druivenrassen en details voor wat betreft het houtgebruik heb ik daarom niet. Het is een Gran Reserva dus mag ik er dan wel van uitgaan dat-ie minimaal 24 maanden in hout heeft gerust. De Dragon Reserva bestaat uit cabernet sauvignon, merlot en tempranillo. Zou best kunnen dat dit trio ook in deze wijn zit. Alcohol is in ieder geval 13,5%. Verkrijgbaar bij de Albert Heijn en deze week in de bonus: twee voor de prijs van een. Dat is eigenlijk de reden dat ik hem gelijk opentrek en bespreek. Wanneer hij bevalt kan ik er gelijk nog een aantal halen. Het aroma is meteen een schot in de roos. Allereerst het hout, daar kom je niet omheen, tikje belegen en tegelijkertijd fris, anijs, veel rood fruit. Een zacht mondgevoel, mini-zoetje, heel sappig, rood en zwart fruit, redelijk hoge smaakintensiteit, mooi gedoseerd hout, afgeronde iets drogende tannines, goeie zuren, lekker bittertje, beetje aards in de afdronk. Niet te licht, niet te log, goede balans, prettig doordrinkbaar. Erg veel wijn voor je geld, zeker in de bonus. Ik zeg: profiteer ervan, aanrader!