17 juni 2016

Marqués de la Concordia DOCa Rioja Federico Paternina Banda Azul Crianza 2013

Zo. De rest van de maand juni staat in het teken van Spanje, nou ja, Spaanse wijn dan. Ik heb er inmiddels twee cursusdagen bij Frank Smulders op zitten, de eerste behandelde Cava, Sherry en Spaans wit. De tweede dag ging over Spaans rood uitgezonderd de gebieden Ribera del Duero en Rioja. De derde dag zal over deze twee gebieden gaan. We krijgen dan zelfs de 'Unico' te proeven uit 2003, een extreem droog en heet jaar maar ik ben reuze benieuwd. Vandaag een Rioja in m'n glas, uit 2013. Eerder al voelde ik oogstjaar 2012 aan de tand, dat resulteerde in een 'aanrader'. Geen wijzigingen in de statistieken: alcohol is 13,5%, druivenrassen tempranillo 75% en garnacha 25%, twaalf maanden op Amerikaans eikenhout, twaalf maanden op fles. Die ging open in het bijzijn van vrienden dus een tweede dag proeven kwam er niet van. In de neus redelijk wat hout, een beetje rokerig, rood en zwart fruit. In de mond rijp zwart fruit, hout, rokerig, een pittig pepertje, een likje vanille, hoge zuren, warm, elegant. Ik mis in deze jaargang het aardse dat ik in die van 2012 wel proefde. Ook een paar uurtjes van tevoren karafferen is nu wel gewenst, hij was nog wat gesloten. Desalniettemin komt ook deze jaargang weer bij m'n aanraders te staan, mede dankzij de enorme prijs-pret-verhouding, zeker wanneer hij ook nog eens 'in de bonus' is.