19 december 2015

Corette IGP Pays d'Oc Chardonnay 2014

Degene die mij een beetje kent weet dat ik een haat-liefde-verhouding heb met houtopvoeding in relatie tot wijn. Dankzij hout waren m'n eerste wijnen te verteren en besloot ik het 'product' wijn te omarmen. Later leerde ik dat je het ook te bont kunt maken en kreeg ik min of meer een afkeur jegens het overmatig gekunstel met hout. Producenten over de hele wereld vonden dat sneu voor mij en beloofden beterschap. Sindsdien is houtopvoeding globaal afgestemd op mijn persoonlijke voorkeur... Ach ja, blijf dromen. Feit is dat men mijns inziens veel meer dan voorheen het houtgebruik aanpast per jaar, per oogst, per druif. Een veel betere balans is het resultaat. Zo kun je mij 's nachts nog steeds wakker maken voor een mooie houtgelagerde Chardonnay. Vandaag heb ik weer een prachtige in m'n glas. Alcohol is 13%, 35% van de most mocht drie weken lang fermenteren in Frans eiken, hierna ging het geheel nog negen maanden 'en retraite' in datzelfde hout. Precies genoeg, niet te kort, niet te lang. In het glas een mooie fonkelende goudgele kleur. In de neus fris, kruidig, bleekselderij, venkel, vanille, een vettig botertje. In de mond licht hout, prachtige zuren, een klein filmend vetje, kruidig, rond, citrusfruit, hintje tropisch fruit, droog, al opwarmend nog smaakvoller. Om in Chardonnay-termen te blijven: een vette aanrader. Verkrijgbaar bij de Gouden Ton.