14 december 2014

Drakenkloof WO Wes-Kaap Reserve Shiraz 2009

Syrah en shiraz zijn twee verschillende benamingen voor één en dezelfde druif, in feite heet de druif syrah en staat de naam shiraz voor een bepaalde stijl wijn gemaakt van de syrah druif. Daarmee is men begonnen in Australië en er zijn nu zelfs Franse wijnmakers die 'shiraz' op het etiket van hun wijn zetten om aan te geven dat deze is vervaardigd volgens 'de Nieuwe Wereld stijl'. Mijn allereerste wijn die ik ooit serieus proefde, of liever gezegd dronk, was een shiraz van De Bortoli. Deze opende voor mij de deur naar de Wijnwereld waarin ik me nu begeef en me inmiddels als een vis in het water voel. Het was een zeer toegankelijke wijn, een allemansvriend, eentje waardoor de stap van bier naar wijn een makkelijke was. Vandaag had ik er weer zo eentje in m'n glas, hiervan heb ik al eerder de 2007 editie beschreven. Naar aanleiding van die wijn besloot ik nog een exemplaar te kopen, het werd de 2009, en deze nog wat langer te bewaren voordat ik hem zou openen. Ik voelde dat dat in de mogelijkheden van de wijn lag dus ik deed het. Ik kreeg gelijk. En zo zie je maar weer dat zelfs sommige supermarktwijn geschikt is voor enkele jaren opleg, wel goed zoeken overigens. Alcohol is 14%, geen houtopvoeding. Paars van kleur, intensiteit 3 uit 5. In eerste instantie doet-ie me wat 'pinot noir-achtig' aan in de neus. Veel rood fruit, aardbei voorop. Na een uurtje open te hebben gestaan komt er nog wat kreupelhout bij, een kruidigheid, iets animaals en wat floraals, een beetje weeïg. In de mond een klein zoetje, hoge zuren, een bittertje. Smaken van rood fruit, vooral aardbei, licht kruidig, het typische syrah-pepertje dat ik al had verwacht, een best hoge smaakintensiteit, 4 uit 5. Bij m'n eerste bespreking deed ik het nog niet maar nu wel: ik zet 'm bij m'n aanraders. Verkrijgbaar bij de Plus.