25 december 2013

J.P. Chenet Reserve Premier de Cuvée VdP Pinot Noir 2012

Eerste kerstdag. Op de dag dat ene J.C. werd geboren ontkurk ik een J.P. Niet eerder zag ik van dat merk een Pinot Noir in de schappen, de prijs was ook nog eens niet echt laag (€5,49), dus eigenlijk hoopte ik dat dit wel wat zou zijn. Als gediplomeerd vinoloog word ik geacht met een grote boog om de populaire kromgehalsde flessen heen te lopen maar mijn nieuwsgierigheid won het van m'n verstand. Alcohol is 12,5%, gedeeltelijke houtopvoeding van zes maanden. In het glas helder, kersenrood, licht magenta in de rand, kleurintensiteit 2 uit 5. Op de stille spiegel een hint van de vinificatie, hetzij macération semi-carbonique dan wel thermovinificatie. Heel fruitig, framboos, speculaas, licht kruidig. Niets doet mij vermoeden dat ik hier pinot noir in m'n glas heb. In de aanzet een klein zoetje, hoge zuren, klein bittertje, heel licht, beetje dunnetjes zelfs maar dat komt wel vaker voor bij wijnen van deze druif, ietwat alcoholisch, tannines 2 uit 5, frisfruitig. Smaken van voornamelijk framboos en kers en een lichte associatie met een simpele Ahr-Spätburgunder. Het opmerkelijke is de ontwikkeling naarmate de wijn langer open staat. Het lijkt wel of hij in kracht en smaakintensiteit toeneemt, ik vind hem zelfs met iedere slok lekkerder worden, hij krijgt wat dropperigs en blijft op een lekkere manier langer in de mond hangen. Mijn ingeprente vooroordeel is als sneeuw voor de zon verdwenen en ik zou zelfs zo ver durven gaan om deze wijn bij mijn aanraders te zetten. Weet je wat? Ik doe het gewoon!