01 november 2013

Marqués de Montañana Old Vines Garnacha 2010

Soms kan het lonen om ook een supermarktwijn eens wat langer te laten liggen, alhoewel de meeste wijnen daar meteen op dronk zijn. Twee jaar geleden kocht ik dit exemplaar. Alcohol is 14,5%, hout: ik zeg "nee" maar uitsluitsel daarover heb ik niet kunnen vinden. Bij het proeven kon ik niets bespeuren dat zou duiden op houtopvoeding. In het glas diep donkerrood, magenta in de rand. In de neus een leertoon, kers, kruidig, rabarber. Een zacht mondgevoel, hoge zuren, lage tannines (2 uit 5), ietwat alcoholisch, een bittertje. Een zoetje in de aanzet, jammy, kers, een intense smaak. Op dag twee wordt hij zelfs nog iets ronder, iets toegankelijker, iets droppiger. Als borrelwijn zeer geschikt, ik nam er een paar plakjes pittige salami bij en het paste perfect. Te koop bij de Jumbo. Bij m'n aanraders.