31 mei 2012

Demencia DO Bierzo Mencía 2008

Onlangs zag ik een documentaire over dementie. Het ging over een echtpaar op leeftijd waarvan zij aan dementie leed en hij haar met veel liefde en geduld verzorgde. Op de vraag aan zijn vrouw hoe oud ze eigenlijk wil worden antwoordde zij: 'nou, ik ben al blij als ik de 80 mag halen'. Waarop hij zei: 'maar je bent inmiddels 90!' Zij: 'oh, maar dan ben ik al tien jaar dood!'. Gelukkig had ze haar gevoel voor humor nog. Vandaag ontkurkte ik een wijn met de Spaanse naam 'Demencia', wat dementie betekent. 'De' is Spaans voor 'van', mencia is het gebruikte druivenras. "Van mencía" dus. Leuk woordgrapje. Dit exemplaar mocht ik ontvangen van Teuni van Genderen van Los Sueños de Lo Capitán. Het percentage alcohol bedraagt maar liefst 15%. De druiven zijn handmatig geoogst, vergisting vond plaats in roestvrij staal, een houtopvoeding van totaal 13 maanden op Frans eiken waarvan de eerste 6 maanden 'sur lie' met regelmatige 'bâtonnage'. In het glas diep donkerpaars, bijna zwart, ik kan er niet doorheen kijken, kleurintensiteit 5 uit 5 dus, da's een primeur voor me. Op de stille spiegel de houtopvoeding maar ook al gelijk fruit, na het walsen tonen van leer, zwarte pruim, rijpe kers, het aroma van het hout verdwijnt nu in de wijn, verder ruik ik nog koffie en een bepaalde frisheid. Wauw, wat een heerlijke neus! En ja hoor, we hebben er weer zo eentje die waarmaakt wat hij belooft! De smaak is al even goed als het aroma en belangrijker nog: alles wat ik ruik komt ook in de smaak terug, inclusief de koffie! Allemachtig Jezus! Wat is dit een heerlijke wijn! Sorry voor al die uitroeptekens maar zo bedoel ik het ook. Als ik net als Wijngek.tv een videoblog zou maken in plaats van een geschreven blog, dan zou ik het hebben geschreeuwd. Die 15% alcohol merk je niet eens, hij is niet log, er zitten nog voldoende zuren in, de houtopvoeding is in dit geval weer eens een waardevolle toevoeging in plaats van dat het er te dik bovenop ligt, het fruit is er nog steeds. Kortom, een geweldige balans, prachtige spanning, hoge concentratie, lange afdronk... een aanrader!