05 april 2018

Bodegas Navalón DO Valdepeñas Anciano Gran Reserva 7 Años 2008

Alcohol is 13%, vierentwintig maanden opvoeding in houten vaten van zowel Frans als Amerikaans eiken van verschillende toastings. Als ze zelf deze gedetailleerde informatie op hun website geven heb je geen reden om daar aan te twijfelen toch? Totdat je de inhoud van de fles proeft. Onlangs kwam er een grote fraude aan het licht betreffende Italiaanse Chianti. Ik kan niets bewijzen, ik kan slechts beschrijven wat ik proef en m'n vermoedens uitspreken maar ik heb het gevoel dat ik bij de wijn die nu in m'n glas zit wordt bedonderd. Voor een wijn uit 2008 met 24 maanden hout ruikt en smaakt hij te jong, te fruitig, te licht. Dit is geen 2008. Voor wat betreft de houtopvoeding: heeft-ie niet gehad. Ze hebben een paar stokjes ontdaan van het vanillemerg en dit toegevoegd aan de wijn, het smaakt gewoon te erg naar vanille. Z'n iets jongere broertje heb ik ook besproken en die viel niet tegen maar achteraf gezien heb ik daar nu ook m'n twijfels bij. Het verneukeratieve is dat de wijn helemaal geen fouten heeft en ook nog aangenaam smaakt. Een zoetje, frisse zuren, rood fruit, framboos, bessen, winegums, vanille. Op dag één kwam hij synthetisch op me over, op dag twee was dat weg. Als dit oprecht blijkt te zijn dan slik ik m'n woorden in en sluit ik me aan bij de conclusie van z'n broertje: wat een fraîcheur, fruit, jeugd, elegantie. Mocht dit echter een fraudewijn zijn dan heb ik er geen goed woord voor over.