25 maart 2018

WIJN een thrillerkomedie


Sinds de geweldige voorstelling van de in 2017 jubilerende Wijnkoperij Okhuysen in het DeLaMar theater in Amsterdam is mijn interesse voor het theater gegroeid. Dat het onderwerp wijn door die hele show was gedrenkt hielp natuurlijk enorm. Toen de berichten over een nieuw toneelstuk 'WIJN' mij bereikten, ging ik meteen kijken of deze ook bij mij in de buurt ten tonele zou verschijnen. Ik ben geen theaterrecensent en zal ook geen poging wagen op dat gebied maar m'n mening geven kan ik wel. Het plot zit goed in elkaar en heeft de nodige verrassende en vaak hilarische wendingen. Vooral het eerste gedeelte voor de pauze is doorspekt met humor, het gedeelte na de pauze gaat een stuk dieper. Behalve een lach heb ik hier en daar ook nog een traan kunnen ontwaren in het publiek om mij heen. Het acteerspel is dan ook erg overtuigend. Het meest leuke aspect is toch wel de herkenbaarheid en met name voor de verstokte wijnliefhebber. Je wordt om de oren geslagen met namen van grootse wijnen en de karakters die worden neergezet vertonen veel overeenkomsten met lieden die wij (wijnliefhebbers) allemaal wel in onze vriendenkring hebben. Zelfs ik moest toegeven niet veraf te staan van de figuur 'Charles', gespeeld door Porgy Franssen, de ietwat snobistische wijnkenner met een kelder vol dure wijnen die hij als zijn kindjes beschouwde. In ongeveer zestig verschillende theaters door het hele land is de voorstelling de komende twee maanden nog te zien. Ga er vooral heen met wijnvrienden en je volgende 'wijnavondje' zal nooit meer hetzelfde zijn. Aanrader.