30 maart 2018

Château Thivin AOC Côte de Brouilly 'Cuvée la Chapelle' 2014

Oogstjaar 2014. Ik geloof niet dat ik er ooit iemand over heb horen jubelen. Ik denk ook niet dat dat gaat gebeuren. Sterker nog: Master of Wine Frank Smulders had er geen goed woord voor over, in het algemeen gesproken. Gelukkig heb ik zelf enkele uitzonderingen mogen proeven, er staan zelfs vier stuks bij mijn aanraders. Hoezeer ik ook fan ben van Château Thivin, hoezeer ik ook fan ben van hun Côte de Brouilly, de wijn die ik vandaag in m'n glas heb kan mij helaas niet bekoren. Alcohol is 13%, ongeveer acht maanden houtopvoeding in grote foeders. In de neus fris, fruitig, rood fruit, bessen, kersen, heel licht aards. In de mond droog, hoge zuren, rood fruit, bessen, kersen, zacht, lichtvoetig. Ik wil nog niet zo ver gaan met te zeggen "zure meuk"; daar respecteer ik wijnmaker Claude Geoffray teveel voor. Laten we het er op houden dat ook hij heeft moeten worstelen met wat 2014 hem heeft geboden. Gelukkig knap ik er persoonlijk niet op af. Juist die onvoorspelbaarheid van de verschillende oogstjaren vind ik een pluspunt van klassieke wijnen uit de "oude wereld" maar ik ben bang dat de "gemiddelde consument" mijn mening niet deelt. Die zal overstappen naar een "ander merk" wanneer de wijn die hij regelmatig van de schappen van de supermarkt pakt niet jaar in, jaar uit hetzelfde smaakt. Maar ja, daarom staat zo'n wijn ook in de supermarkt terwijl Château Thivin exclusief in de wijnspeciaalzaak te koop is.