08 februari 2018

Cantado Cabernet Sauvignon

Gebotteld door... en dan volgt een reeks letters en cijfers waar ik geen wijs uit kan worden. Deze fles komt uit een kerstpakket en niet eens mijn eigen kerstpakket. Regelmatig krijg ik restanten van vrienden die geen wijn drinken, zo ook dit exemplaar. Ik neem het aan en ben ze er dankbaar voor maar eigenlijk weet ik al dat het 'bladvulling' op Wijn-Blog zal worden. Soms word ik aangenaam verrast, meestal niet. Vandaag niet. Cabernet sauvignon mag best donker van kleur zijn, de betere in ieder geval wel. De kleurintensiteit van de Cantado is 1 uit 5. Helder, felrood. Het aroma is het meest interessante aspect van de wijn, ingetogen, licht snoepig, wine gums, rozemarijn, framboos. Geen houtopvoeding, alcohol is 11%, ik verwacht een zoetje. Die is er in de aanzet, op het mid palet valt het wel mee. Het zoetje blijft overigens wel op de lippen aanwezig. Voldoende zuren, rood fruit, bessen, framboos. Smaakintensiteit is er niet, waterig, dun. Afdronk? Nee... is er ook niet. Weg zodra je 'm doorslikt. Mocht je deze nu ook in je kerstpakket hebben ontvangen en je hebt hem nog niet weggegeven of door een gerecht verwerkt: je kunt er ook nog glühwein van maken. Kaneelstokje, steranijs, kruidnagel, schijfjes sinaasappel, citroen, grapefruit, honing, een beetje suiker en een shotje jajem, cognac of rum d'r bij.