21 januari 2018

Famiglia Zingarelli DOCG Chianti Classico Rocca delle Macìe 2012

De door mij geproefde en beschreven Chianti Classico's op Wijn-Blog zijn vrij divers. Qua smaken is er geen gemene deler te benoemen en gaan ze alle kanten op. Graag zou ik toch eens de essentie van Chianti Classico willen proeven. Vandaag dan misschien? In het glas een heldere rode kleur, intensiteit 2 uit 5. In de neus licht aards, klein beetje kruidig, rood fruit, kers, bloedsinaasappel. In de aanzet een klein zoetje gevolgd door hoge zuren en een stevig bitter. Beetje stalig, groen en hard qua mondgevoel, iets drogende tannines maar niet overmatig aanwezig. Gemiddeld intense smaken van rode bessen, zure kersen, rode grapefruit. Alcohol is 13,5%, druivenrassen sangiovese 95% en merlot 5%, houtopvoeding van zes tot acht maanden in een mix van Frans en Slavonisch eiken. De wijn intrigeert me wel, ik wil een volgend glas en dat is een groot pluspunt. Dit is denk ik een echte eetwijn. "Menselijke lever met tuinbonen" zou volgens Dr. Hannibal Lecter de ideale wijn-spijs-combinatie moeten zijn. Ik ga het niet proberen.