28 december 2017

Concha y Toro Casillero del Diablo DO Maule Valley Late Harvest Sauvignon Blanc 2012

Een toetje van lemon custard in bladerdeeg met een compôte van cranberry's, vanille-ijs en een meringuekoekje. Veel zoet, veel zuur. Dat vraagt om een heel goed uitgebalanceerde dessertwijn. Al 123 zoete wijnen heb ik tot nu toe mogen proeven op Wijn-Blog, zoek daaruit maar eens een geschikte kandidaat. Ik check daarom maar even m'n rubriek 'aanraders' en dan blijven er slechts zes kanshebbers over. Een daarvan heb ik ook nog op voorraad, makkelijke keuze. Vorige keer dus bij mijn aanraders, nu weer. Alcohol is 12,5%, geen hout, laat geplukte sauvignon blanc druiven. Aromatisch, ananas, toch ook weer die botrytis-geur ondanks geen vermelding van 'edele rot'. Heel hoge smaakintensiteit, zoet, zuur, klein kruidig bittertje, ananas, perzik, abrikoos, mango, lychee, botrytis, niet stroperig, perfecte balans. Goede combinatie met het dessert. Half flesje, gewoon standaard op voorraad hebben, ik in ieder geval wel.