25 oktober 2017

Marcel Cabelier AOC Côtes du Jura Vin Jaune 2005

Ik doe het gewoon! Ik ga deze Vin Jaune vandaag openen. Begin november is het Sherry-week, daarvoor heb ik al een interessante line up van Palo Cortado's geregeld maar ik heb nu ook al zin in iets oxidatiefs en meditatiefs. In de karakteristieke fles van 62 centiliter, de Clavelin, alcohol is 14% en de wijn heeft maar liefst (verplicht minimaal) 75 maanden in hout vertoefd. In het glas een intense donkergele, bijna oranje kleur. In de neus iets 'Sherry-achtigs', fino, notig, kerrie, mokka, laos, aardappel, het gaat werkelijk alle kanten op behalve die van het fruit. In de mond beendroog, best hoge zuren, tikje ziltig, licht oxidatief op een positieve manier. Toch nog fruit, zij het citroen en niets anders. Notig, kruidig, laos, kerrie, klein beetje mokka en karamel maar zeker niet zoet. Wijn om van te nippen. Wat hou ik toch van Jura-wijnen.