10 oktober 2017

Domaine Fernand Engel AOC Alsace Grand Cru Praelatenberg de Kintzheim Riesling 2010

Uit angst dat m'n gehele voorraad witte wijn straks over de top zal zijn, trek ik weer eens wat ouds open. Het is riesling. Nu kan riesling, goede riesling, heel goed ouderen vanwege de enorm hoge zuren dus bij dit exemplaar ben ik wat minder bevreesd dat de uiterste houdbaarheidsdatum bereikt zal zijn. Vier jaar geleden alweer gekocht bij de Jumbo voor net geen zestien euro, alcohol is 13%, geen hout, jaargang 2010... ik ben benieuwd. In het glas een vrij intense strogele tot goudgele kleur. In de neus licht aromatisch, gedroogde honing, karamel. In de mond een klein fruitig zoetje, wel droog, enorm hoge en heerlijk laat trekkende zuren, klein kruidig bittertje, iets drogend op de tanden. Subtiele smaken van citroen, limoen, ananas, hintje honing, toefje karamel. Ik vind 'm heerlijk, de enorm hoge zuren horen bij riesling. Dit is een schoolvoorbeeld van een witte wijn die wél kan ouderen, ik denk zelfs dat ik 'm vijf jaar te vroeg heb geopend. Maar ja, beter te vroeg en een glimp van z'n potentie te hebben geproefd dan te laat en er geen enkel plezier meer aan te hebben beleefd.