23 oktober 2017

Bodegas de los Herederos del Marqués de Riscal DOCa Rioja Reserva 2009

In theorie zou de Rioja van vandaag kwalitatief beter moeten zijn dan die van gisteren. Een van mijn regels is dat ik een wijn beoordeel op wat er in het glas zit en niet op hoe duur of gerenommeerd hij is. Ik schenk 'm dus maar in en laat de wijn zelf 'spreken'. Alcohol is 14,1%, druivenrassen 90% tempranillo, 7% graciano en 3% mazuelo (carignan), 25 maanden opvoeding in Amerikaans eiken. Licht aards op de stille spiegel, walnoot, kruidig. Na het walsen rood fruit, zwart fruit, fris, droppig, het hout moeilijk waarneembaar. In de aanzet een klein zoetje, hoge zuren, stevige tannines (4 uit 5), sappig, fris, lekker bittertje. Subtiel en elegant, perfecte balans, het hout prachtig verweven, aardse afdronk. Gemiddelde smaakintensiteit, lange afdronk, zwart fruit, droppig, kruidig, aards. Niet alleen klopt de theorie, ook in de praktijk is dit by far de betere van de twee. En dat is zeker niet simpel een kwestie van 'lekker vinden'. Balans is superbelangrijk en vooral: wil ik hiervan een tweede glas? En een derde, en een vierde? Hij verveelt niet, hij heeft spanning, er is ontwikkeling, hij is spatzuiver. De prijs bij de Makro ligt rond de zestien euro en dat is-ie dubbel en dwars waard. Als ik hem blind zou proeven en er een prijskaartje aan moet hangen zou ik denken dat-ie rond de veertig euro mag kosten. Daarom komt ook deze bij mijn aanraders. Een genot om te drinken.