15 september 2017

#GrenacheDay Domaine Lafage IGP Côtes Catalanes Cuvée Nicolas Grenache Vieilles Vignes 2014

#GrenacheDay 2017, ik zie dat ik 'm vorig jaar heb overgeslagen, dit keer ben ik er weer bij. Dezelfde wijn trek ik open als in 2013 zij het van een ander oogstjaar; 2014 zit in m'n glas vandaag. Domaine Lafage maakt kwaliteitswijn, geen eenheidsworst die jaar in, jaar uit hetzelfde smaakt. Dat je dan verschil proeft tussen de verschillende oogstjaren is niet alleen logisch, ik zou het niet anders willen. Het verschil tussen 2009 en 2014 is enorm. Dat de wijnmaker er in 2014 nog iets nieuws mee heeft gedaan behoort tot de mogelijkheden. Het houtgebruik is in ieder geval hetzelfde gebleven, 20% van de wijn heeft tien maanden lang in bourguinonnes gerust, vaten met een inhoud van 228 liter van Frans eikenhout. Het alcoholpercentage is ook hetzelfde gebleven, althans, wat op het etiket staat: 15%. Gemiddelde leeftijd van de druivenstokken is 65 jaar. In de neus fris en fruitig, rood fruit, bessen, kersen, bramen, vanille, licht kruidig, beetje boers. In de aanzet een heel klein zoetje, zacht mondgevoel, mooie zuren, klein bittertje, tikje drogend bij de eerste slok, tannines 2 uit 5, sappig, vers rood fruit, kersen en bessen vooral. De smaakintensiteit is gemiddeld, de lengte van de afdronk is gemiddeld, het relatief hoge alcoholpercentage zorgt niet voor onbalans, de wijn is gewoon goed in balans. Prachtige wijn. Hij is verre van log, hij is elegant, vrolijk, lieflijk en toch stoer genoeg. Dat is het grootste verschil met 2009 die wat aan de kant van het overrijpe fruit zat. Maar of dat te maken heeft met het verschil in oogstjaren of dat de wijnmaker bewust inspeelt op de groeiende behoefte van de consument naar 'lichtere' wijnen, is mij niet bekend. Het houdt het wijnproeven gelukkig wel spannend.