23 augustus 2017

Bodega Hiruzta DO Getariako Txakolina Hondarribia Txakolina 2014

Wanneer ik zeg "sauvignon blanc zuren" versus "riesling zuren", snappen jullie dan waar ik het over heb? Ik zal het uitleggen. De zuren in een Sauvignon Blanc zijn direct aanwezig en gesitueerd voor in de mond. De zuren van een Riesling komen vaak wat later opzetten en worden meer achter in de mond en aan de zijkanten van de tong geproefd. Does that make sense? Voor mij in ieder geval wel en wanneer ik het teruglees snap ik precies wat ik ermee bedoel. Belangrijk wanneer ik m'n eigen proefnotities moet gaan uitwerken. De wijn van vandaag heeft "sauvignon blanc zuren" en niet zo'n beetje ook. Hoge zuren, meteen aanwezig en blijvend aanwezig. No problem, zuren houden een wijn spannend. Terug naar de druif of liever, druiven. De wijn van vandaag is namelijk helemaal geen Sauvignon Blanc, laat staan Riesling. De wijn heet 'Txakoli' in Spaans Baskenland. Een inheemse specialiteit die maar zelden wordt geëxporteerd. Behalve dat de Basken graag apart zouden willen zijn maken ze ook nog eens aparte wijn. De druif voor deze wijn is de hondarribi zuri, waarvan de oorsprong ligt in het Franse sud-ouest en de officiële en al even onbekende naam courbu blanc is. Het is helaas net geen mono-cépage want er zit nog 5% gros manseng bij, ook een druif met dezelfde oorsprong. Bij het inschenken kleven er kleine bubbeltjes aan de glaswand. De kleur is fel strogeel met een groene gloed. In de neus fris, zonnebloemolie, popcorn, citroen, ananas, grassig. In de mond word je dus meteen met de hoge zuren geconfronteerd, licht drogend op de tanden, fris, een tikje ziltig. Een lage smaakintensiteit, citroen, ananas, opgedroogde honing. Hij lijkt nog het meest op Vinho Verde en behalve met pintxo, Baskische tapas, kan hij prima samen met gegrilde sardines. Alcohol is 12%, geen hout.