02 juli 2017

Château Thivin AOC Côte de Brouilly 'Les Sept Vignes' 2015

Eigenlijk kan ik bijzonder kort zijn over deze wijn. Hij is geweldig! Toch wil ik er wat meer over kwijt. M'n tweede Cru du Beaujolais uit oogstjaar 2015 en mijn eerdere bevinding wordt bevestigd. Het was een prachtig jaar voor Beaujolais. Voor de wijnen uit de wijngaarden en handen van wijnmaker Claude Geoffray in het bijzonder. Na zijn Brouilly geproefd en geprezen te hebben ben ik verheugd weer superlatieven te mogen gebruiken, nu voor zijn Côte de Brouilly "Les Sept Vignes". Knisperend vers rood fruit in de neus, licht aards, walnoot. Mooie zuren, klein bittertje, nauwelijks tannines, prachtige balans, intens fruitige smaak van vooral kers, heel licht aards in de afdronk. Nog mooier dan de smaak is het mondgevoel. Zo zalvend, fluwelig, zacht, je weet niet waar de wijn ophoudt en waar je tong begint. Eén met de wijn, het overkomt me niet vaak. Zes maanden rust in grote houten foeders, alcohol is 13,5%. Mijn exemplaar komt rechtstreeks van Château Thivin maar hij is in Nederland onder meer verkrijgbaar bij Wijnboetiek Het Gouden Glas.