03 juli 2017

Château Gazin AOC Pomerol 2007

"Die Pomerol bewaren tot wij langskomen hoor!", schreef m'n vader toen hij ooit een foto voorbij zag flitsen op Facebook. Ik hield me aan m'n woord. Echter het was al de derde wijn die dag en ze waren met de auto. Meer dan een proefglaasje zat er niet in voor 'm. Ik gaf 'm nog de keus: vandaag openen en slechts een slokje of wachten op een volgende keer en dan start ik met deze wijn. Hij ging open. In de neus mooie ouderdomstonen, hout, rijp zwart fruit, krenten, aards. In de mond zacht, hoge zuren, vief, een bittertje, hout, droppig, rijp zwart fruit, iets drogend. Hoewel 2007 nog niet echt oud is merk ik wel dat er een zekere mate van vervlakking optreedt bij oudere wijnen. De beschrijvingen lijken verdacht veel op elkaar. Deze wijn had van elk Château kunnen zijn van beter dan gemiddelde kwaliteit. Ik proef geen onderscheid tussen linker- of rechteroever, laat staan terroir, het zijn slechts de ouderdomsverschijnselen die deze wijn maken tot wat hij is. Dat gezegd hebbende vind ik het nog steeds een lekkere wijn maar dat is meer omdat ik de ouderdom wel kan waarderen. Alcohol is 13,5%, een blend van de druivenrassen merlot 83%, cabernet sauvignon 12% en cabernet franc 5%, achttien maanden houtopvoeding op Frans eiken waarvan 50% nieuw.