30 mei 2017

Weingut Arndt Köbelin Baden Gewürztraminer Spätlese 2011

Een vriend van me houdt van wijn maar niet zozeer van witte. Hij koopt wel eens wat, hij krijgt wel eens wat, z'n voorraad wit was iets groter dan 'm lief was. Ik was op bezoek en het verzoek kwam om eens kritisch naar die voorraad te kijken. Nou hou ik zeker van wit en heb totaal geen bezwaar tegen de wat oudere exemplaren. Een gedeelte kon eigenlijk gelijk al weg, ikzelf zou ze dan toch eerst willen proeven voordat ze door de gootsteen gaan, een gedeelte kon nog bewaard blijven in mijn optiek. Ik kreeg twee flessen mee voor de aardigheid. De eerste schroef ik vandaag open. Alcohol is 13%, geen hout. Spätlese dus ik verwacht een zoetje. Licht pétillant in het glas. Behoorlijk aromatisch, rijpe tonen, honing, lychee, floraal. In de mond een subtiel zoetje, niet dik of plakkerig, mooie hoge zuren, klein kruidig bittertje, tongtinteling, peperig. Best intense smaken van lychee, honing, ananas, mango, perzik. Deze wijn heeft de tand des tijds zeer goed doorstaan. Wel flink koud serveren, hij wordt opwarmend in het glas al snel vervelend mollig. Past goed bij spicy gerechten uit de Aziatische keuken of een frisse fruitsalade.