03 april 2017

Cantina Sociale di Castagnole Monferrato Vino Rosso da Uve Stramature Terre dei Roggeri 2013

Ik trek weer eens wat zoets open. Een cadeautje uit Piëmonte, Italië, aankooppunt onbekend. Een groot vraagteken, rood, dat is duidelijk. Ik weet niet van welk(e) druivenras(sen) hij is gemaakt, geen gegevens omtrent houtgebruik. Het alcoholpercentage is wel bekend, dat is 14%. Bij de eerste snuif kan ik ook al met vrij grote zekerheid zeggen dat er geen houtopvoeding heeft plaatsgevonden. Een mooie neus, hij doet wat Duits en lieblich aan. Rode grapefruit, kers, limoen, fris, rozenbotteljam, beetje Spätburgunder-achtig. De kleur is ook vrij licht, het zou me niets verbazen wanneer er wat pinot nero in zou zitten. Heerlijk fris in de mond, mooie zuren, lekker bittertje, niet plakkerig zoet, subtiel. Enorm fris en fruitig, vooral kers met wat sinaasappel, limoen, rode grapefruit, aardbei. Vooral z'n elegantie spreekt me aan. Heerlijke wijn die je bij een dessert van warme kersen of gewoon zomaar bij een knapperend haardvuurtje kunt drinken.