19 maart 2017

Pierre Jean IGP Aude Grenache Rosé 2015

Mijn wijnen staan allemaal in een Excel-sheet. Zo kan ik ze snel op allerlei manieren sorteren; soort wijn, alcoholpercentage, druivenras en ook op prijs bijvoorbeeld. Wijnen onder de vijf euro komen bij mij niet veel voor. Als ik dan besluit er eentje open te schroeven die onder die prijsdrempel duikt, ben ik eigenlijk al ietwat negatief bevooroordeeld. Vandaag word ik op een heerlijke manier op m'n vingers getikt en terechtgewezen. De wijn, van in dit geval €4,95, kan zich in kwaliteit en smaak meten met rosé's die ik heb geproefd uit de categorie van tien euro of meer. Gemaakt van de grenache noir, alcohol is 12,5%, geen hout. Prachtig, fonkelend, licht zalmroze van kleur. Een 'droge' neus, geen snoepjesfabriek gelukkig, licht kruidig, wat peer, iets floraal. In de mond licht kruidig, sappig, mooie zuren, rood fruit, peer, meloen, een pepertje, ingetogen en subtiel maar met voldoende smaakintensiteit, gastronomisch. Twee dagen achter elkaar proef ik 'm en ik kan niets negatiefs ontdekken. Zo zie je maar weer, niet altijd is de prijs de juiste graadmeter. Pierre Jean IGP Aude Grenache Rosé 2015 is te verkrijgen bij Wijnpakkettenonline.