29 januari 2017

Domaine Masson-Blondelet AOC Pouilly-Fumé 'Les Angelots' 2014

Sauvignon Blanc uit het Loire-gebied associeer ik met kattenpis, groenheid en extreem hoge zuren. Nieuw Zeelandse Sauvignon Blanc vind ik doorgaans beter te pruimen. Veel expressiever, tropisch fruit, ronder, minder hoog in de zuren en toegankelijker. Dat is wanneer je de wereld even zwart-wit bekijkt. Tijdens het kerstdiner bij m'n ouders proefde ik een witte wijn. Dat moet haast wel Chardonnay zijn dacht ik, ik kreeg het etiket te zien. Hoe zat dat ook alweer? De immer terugkerende instinker tijdens de opleiding aan de Wijnacademie: Pouilly-Fuissé en Pouilly-Fumé. De één is Bourgogne en Chardonnay, de ander Loire en Sauvignon Blanc. Fumé is gerookt, de geur van vuursteentjes die tegen elkaar ketsen, silex. De kenmerkende bodem van het Loire-dal. Oké, daar was ik uit. Maar dan heeft-ie zeker houtopvoeding gehad? Nee, wel acht maanden sur lie. Atypisch voor mijn referentiekader. Dat is met deze wijn gelijk weer even vergroot. Een expressieve neus, tropisch fruit, venkel, anijs, munt, wat een heerlijkheid! En dan een slok. Rond met precieze zuren, filmend en strak tegelijk, tropisch fruit, droog, 'lichtgroen', mineralig. Wat een finesse! Alcohol slechts 12,5%, uitstekende balans, gemiddelde lengte in de afdronk. Een prachtige Sauvignon Blanc en breed inzetbaar bij verschillende gerechten.