03 december 2016

Ravenswood Winery California Vintners Blend Old Vine Zinfandel 2012

Jammy, milky, zondoorstoofd rijp zwart fruit, vooral pruim... eerlijk gezegd vind ik 'm in de neus al vermoeiend. In de mond enorm zoet! Ik weet dat de smaakvoorkeur van de gemiddelde Amerikaan verpest is maar dit spant toch wel de kroon. Als dit de voorbode is van het alsmaar zoeter worden van producten in het supermarktschap dan haak ik daar af. Zoet wit is nog te verdragen maar zoet rood terwijl je droog verwacht is ronduit smerig. Er staan flink wat zuren tegenover maar ik heb het idee dat dit kunstmatig is toegebracht, m'n tandvlees wordt erdoor geprikkeld. Hier ook zondoorstoofd zwart fruit, pruimen, krenten, kersen. De flesprijs is hiervoor veel te hoog maar dit is nu typisch zo'n wijn waarmee je begint wanneer je nog nooit rode wijn hebt geproefd. Wanneer je echter iets verder bent dan de gemiddelde proever dan is dit een heel vervelend glas wijn. Normaal gesproken spoel ik alleen wijnen door de gootsteen die ik toegestuurd krijg maar deze heb ik zelf gekocht en toch is het na één glas: arrivederci, toedeledoki, bye-bye, zwaai-zwaai! Ik heb de neiging om een ruby Port-etiket op de fles te plakken, daar lijkt het nog het meest op. Ondanks dat er 'zinfandel' op staat is het een blend. Behalve 75% van de primitivo/tribidrag/zinfandel zitten er nog 16% petite sirah/durif, 6% syrah en 3% "overige" druiven in. Alcohol is 13,5%, tien maanden houtopvoeding waarvan 35% in nieuwe vaten.