27 december 2016

Bogle Vineyards California Petite Sirah 2014

Eigenlijk denk ik vooraf al zo'n beetje te weten hoe deze wijn zal gaan smaken. Het kan aan mijn keuzes liggen van de wijnen die ik heb gedronken uit de Verenigde Staten maar tot nu toe zijn ze allemaal nog bombastisch geweest. Vol van smaak, redelijk hoog in de alcohol, meer in your face dan elegant, veel hout en een zoetje. Bij de eerste snuif krijg ik in ieder geval voor wat betreft het aroma al gelijk. Zondoorstoofd rijp zwart fruit, hout, kers, pruim. M'n tweede gelijk haal ik bij de eerste slok. Een zoetje, nochtans mooie zuren, intense smaken van zondoorstoofd rijp fruit, kers, pruim, jammy, malo. Alcoholisch valt het wel mee, 13,5% en goed in balans. Het vanille-zoete Amerikaanse hout proef je eigenlijk alleen in de medium lange afdronk waar het best op z'n plaats is. In totaal veertien maanden houtrijping. Ondanks dat-ie voldoet aan mijn wat stereotiepe beeld van het imago van Amerikaanse wijnen vind ik hem bijzonder lekker. Hij is zeker goed in balans, niet log of vermoeiend en de smaak is dik in orde. Oh ja, dat petite sirah dezelfde druif is als de durif hoef ik inmiddels toch niet meer uit te leggen hè? Verkrijgbaar bij Hosman Vins.