10 september 2016

#PortWineDay Porto Calem Old Friends Tawny

Vandaag was het #PortWineDay. Trek een fles Port open, schenk een glas in en drink het leeg. Heel vervelend. Indien gewenst kon je er nog een fotootje van maken en/of je bevindingen delen via de social media. In mijn geval besteed ik er een blogpost aan. Ik ben zeker een Portliefhebber en heb inmiddels iets teveel daarvan in m'n voorraad liggen. Op zich geen probleem ware het niet dat degene die ik heb gekocht niet specifiek zijn bedoeld om lang te bewaren. De enige Port waarbij lang(er) bewaren zin heeft is een vintage Port. Uitstekende jaargangen die nog ontwikkelen op fles en waarvan het raadzaam is om er meerdere flessen van te kopen en daar elke tien jaar eentje van te openen zodat je die ontwikkeling kunt volgen. De ruby en tawny Port die je onder meer in de supermarkt kunt kopen zijn signature Ports. De handtekening van het bedrijf. Constantheid is het sleutelwoord. De botteling van 2016 moet hetzelfde smaken als die van 2015. De consument wil immers niet voor verrassingen komen te staan. Bij vintage Port kun je de kenmerken van het specifieke oogstjaar proeven. Ik drink liever een tawny dan een ruby. Tawny vanaf zo'n twintig jaar oud smaakt wezenlijk anders dan 'gewone' tawny. Daar proef ik echter het meeste van waardoor ik op Wijn-Blog vaak hetzelfde 'riedeltje' opschrijf. Zo ook in dit geval. Vijgen, boerenjongens, krenten, zondoorstoofde pruimen, mokka. Zowel in de neus als in de mond. Aanvulling voor wat betreft het mondgevoel: zijdezachte structuur, zoet en zuur presenteren zich tegelijkertijd wat voor een goede balans zorgt, beetje branderig op de tong maar niet overdreven alcoholisch (19,5%). Lekker en volledig volgens verwachting. Destijds gekocht bij de C1000, inmiddels Jumbo.