26 september 2016

Château de Haut-Coulon AOC Cadillac Côtes de Bordeaux 2012

Beginnen met een stallucht, da's altijd goed ook al lijkt dat voor u misschien niet zo. Neem het nou maar van mij aan: stal, mest, poep... als dat het eerste aroma is dat de neus bereikt dan zit het met de rest in 99 procent van de gevallen ook wel snor. Vervolgens ruik ik hout, rood fruit, kers. Bij de eerste slok presenteren zich hoge zuren, hout, het stalletje, vers rood fruit, kers, pruim, braam, vrij straffe tannines (4 uit 5), een beetje drogend in het begin, na de adaptatie vallen ze wel mee. Evenals het aanwezige fruit is ook het hout vrij evident. Ik vind het dit keer niet erg. Net als bijvoorbeeld bij Rioja hoort hout bij klassieke Bordeaux. Het is in dit geval dan ook goed in verhouding. Dat is niet alleen een kwestie van goed doseren van de wijnmaker maar ook de verantwoording van degene die de fles opent. Met name het tijdstip is van belang. Te vroeg en je drinkt een groene, vaak stroeve wijn, te laat en al het fruit is verdwenen. Heel stiekem sla ik mezelf op de borst dat ik deze fles precies à point heb geopend. De verhouding tussen fruit en vinificatie is fifty-fifty, evenwichtig, in balans. Ongepaste trots, want dit is puur geluk. En dat is het in de meeste gevallen. Een fles op precies het juiste moment openen is een kunst. 'Mindere' wijnen hebben wellicht een maand of twee speelruimte, de betere tot een jaar, misschien zelfs twee. Eén ding staat voor mij als een paal boven water: wanneer het gebeurt ben ik blij. Zo ook vandaag. Al schrijvend heb ik inmiddels m'n derde glas ingeschonken en de wijn wordt mijns inziens alleen maar beter. Tannines? Een paar zinnen terug nog 4 uit 5, nu nog maar 2 uit 5, en dat zonder er bij te eten. Achteraf beredenerend zijn het vooral de hoge zuren die deze wijn zo spannend houden. Oogstjaar 2012 staat niet echt bekend als een topjaar, zondoorstoofd fruit en extreem hoge alcoholpercentages zijn niet aan de orde in Bordeaux in dat jaar. De hoge zuren, de tannines zijn voor mij de factoren die deze wijn overeind houden plus het feit dat de wijnmaker een hele evenwichtige wijn heeft weten te maken in een moeilijk jaar. Petje af! Alcohol is 13,5%, druivenrassen merlot 60%, cabernet sauvignon 40%, twaalf maanden houtopvoeding in Frans eiken barriques waarvan een derde nieuw. Met een verkoopprijs van rond de 22 euro niet goedkoop maar zeker gerechtvaardigd. Verkrijgbaar bij de wijnspeciaalzaak.