02 augustus 2016

Caves d'Esclans Sacha Lichine AOC Côtes de Provence 'Whispering Angel' 2015

Hooggespannen verwachting. Op m'n Facebook-tijdlijn kwam hij al een aantal keer voorbij. De prijs doet vermoeden dat het iets bijzonders zou moeten zijn. Rosé in de categorie Domaine Tempier, Domaine Ott en ach, laat ik deze dan ook maar even noemen: Miraval. Ik geloof dat ik nu alle rosé's die ertoe doen in één adem heb genoemd en daar zou dan de 'Whispering Angel' ook bij horen. Eigenlijk van de zotte dat zoiets voor een kleine achttien euro gewoon bij de Carrefour (in Frankrijk) te koop is. En met 'van de zotte' bedoel ik: waarom staat er niet veel meer van zulke kwaliteit in de supermarkt in Nederland? Ik wil de kleine wijnhandelaar niet beroven van zijn inkomsten maar wellicht dat dan eindelijk die gemiddelde aanschafprijs van een fles wijn hier eens boven die vier(!) euro gaat uitkomen. Datzelfde geldt voor 'Grand Cru Classé's' uit Bordeaux, gewoon bij de LIDL in Frankrijk op de schappen. Anyhow, ik ben op voorhand blij met m'n aanschaf en hoop dat de smaak voldoet aan mijn verwachting. Een blend van de druivenrassen grenache noir, vermentino (hier rolle genoemd) en cinsault, geen hout, alcohol is 13,5%. De kleurintensiteit is natuurlijk op z'n Provençaals: 1 uit 5, eerder 0,5 uit 5. Heel licht dus. Zalmroze, what else? Opvallend kruidig in de neus, beetje perzik, iets van lychee. In de mond..... wauw. Gewoon wauw. Intens en subtiel. Bold en elegant. Perfecte balans. Zuren, bitters, alcohol, lengte, afdronk. Hintje tropisch fruit, notig, droppig, heel kruidig. Nergens overdreven, niet 'in your face', zeer gracieus. Miraval mag dan iets 'Angelina Jolie-achtigs' hebben, deze 'Whispering Angel' heeft iets 'Grace Kelly-achtigs'. Alsof er een engeltje over je tong... euh... fluistert.