23 augustus 2016

Boas Quintas Opta Wines DOC Dão Opta Tinto Reserva 2013

Dezelfde druivenrassen, hetzelfde alcoholpercentage, dito jaargang. Het enige verschil met de wijn van Opta die ik de vorige keer beschreef is het woordje 'Reserva' op het etiket. In Spanje is vastgelegd dat dit woord gelijk staat aan houtrijping en afhankelijk van welke DO of DOCa ook nog hoelang. In Portugal zijn daar echter geen regels voor. Reserva kan daar, alsmede in andere delen van de wereld, simpelweg betekenen dat de druiven die voor deze wijn zijn gebruikt net iets 'beter' zijn dan voor de 'gewone' tinto. In het geval van dit exemplaar betekent het wel degelijk houtopvoeding, negen maanden in zowel nieuw als gebruikt hout. Ik open de fles op een biodynamisch 'onbestemde' dag, ik bewaar hem bewust een dag langer, de volgende dag is een 'fruitdag'. Een intense magenta tot paarse kleur. In de neus iets van een stalletje, het hout lichtjes merkbaar, rood fruit, bessen, zure kers, zwart fruit, pruim. In de mond fris, hoge zuren, knisperend vers rood fruit, zure kers, tikje drogend en schraal. Op dag twee, de 'fruitdag', is hij behalve veel opener ook ronder en fruitiger. Als je daar van houdt zou ik persoonlijk voor de voordeligere tinto kiezen. Daar was de balans beter. Deze reserva moet gewoon nog wat langer rusten voordat je hem opent. En met 'wat langer' bedoel ik twee tot vijf jaar.