23 juni 2016

Rafael Reverte DO Navarra Old Vines Grenache 'Odipus' 2008

Op de Facebookpagina van Wijngekken zag ik een bordje met de tekst "Life is short; drink the good wine first". Dat zou ik natuurlijk kunnen toepassen op mijn eigen voorraad maar dan blijf ik op een gegeven moment met alleen maar 'slechte' wijn zitten. Als ik dan visite krijg moet ik ze iets voorschotelen dat ik zelf afkeur. Ik draai het gewoon even om. Ik heb inmiddels een hoop goede wijnen verzameld maar minstens zoveel 'middelmatige' wijnen. Ik zeg middelmatig omdat slechte wijnen eigenlijk niet bestaan. Met de huidige technologie kan iedereen een correcte wijn maken maar niet iedereen kan een lekkere wijn maken. Nog steeds ben ik met Spaanse wijnen bezig dus die keuze is makkelijk. Vervolgens check ik m'n Excel-sheet met de gedachte: "welke wijn lijkt je het meest onaangenaam?". En die pak ik dan. Dat resulteert in de keuze van vandaag. Een wijn die van Robert Parker ook nog eens 91 van de 100 punten gekregen zou hebben. Is-ie nou helemaal van de pot gepleurd?! Zo'n wijn zou dan bij de ALDI voor €5,99 op het schap staan? Laat me niet lachen! Als het toch waar is dan vraag ik me af of meneer Parker ze nog alle 100 op een rijtje heeft. "What everrr...". Ik trek 'm open. Alcohol is 14%, acht maanden rust in nieuw Frans eikenhout van Allier. Op de stille spiegel vrij 'vlak' in de neus, nauwelijks aromatisch. Flink walsen met het glas en er komt wat koffie bij, rood tot zwart fruit. In de mond vreemd genoeg hoge zuren, vreemd voor garnacha in ieder geval, zal wel aangezuurd zijn. Smaken van rode bessen, kersen, tikje drogend. Smaakintensiteit 3 uit 5, geen lange afdronk. Heel teleurstellend, uit balans door de enorm aanwezige zuren. Laten we het vooral niet over complexiteit gaan hebben, het enige complex zit 'm in de naam van de wijn. Geen slechte keus voor een slechte keus.