16 juni 2016

Boas Quintas Opta Wines DOC Dão Opta Tinto 2013

Een compleet volgekalkte pagina in m'n proefnotitieboekje, m'n handschrift steeds kleiner wordend om maar zoveel mogelijk te kunnen noteren. Kennelijk was het een lekkere wijn. Gelukkig weet ik dat zelf ook nog en hoef ik niet perse op mijn geschrift af te gaan. Ik weet nog dat ik een andere fles wijn open had waarvan ik dacht dat ik die later nog wel zou opdrinken. Daar kwam het niet van. Na een paar slokken van de wijn die ik nu ga bespreken liep ik naar die andere fles om hem subiet door de gootsteen leeg te gooien. Hoe kun je nog plezier hebben in het drinken van een middelmatige wijn terwijl je puur genot in je glas hebt. Alcohol is 13%, geen hout, druivenrassen touriga nacional, alfrocheiro en tinta roriz (tempranillo). Mooi, rijp rood fruit in de neus, framboos, hintje perendrups, kers, beetje 'malo'. Na stevig walsen met het glas komen er wat tertiaire tonen bij. Eigenlijk wil ik m'n neus er niet meer uit halen, ik ben nu al tevreden met wat ik ruik. Toch neem ik een slok. Zacht in de mond, hoge zuren, volle smaak, sappig, mondvullend, kleine tongtinteling, een pepertje, een fruitexplosie, smaakvol, elegant, licht aardse toon in de afdronk, precies daar waar ik hem hebben wil. Wat een heerlijk glas wijn. Deze fles ging ook helemaal leeg maar niet door de gootsteen. De Opta wijnen zijn in Nederland onder meer te koop bij Alentejo Wijnen.