22 april 2016

Château de la Botinière AOC Muscadet Sèvre et Maine Sur Lie 2014

Een gouden medaille op het concours 'World Wine Awards' van Decanter in 2015. Daar staar ik me echter nooit blind op, ik ga af op mijn eigen oordeel. Het is voor mij zeker geen reden om een bepaalde wijn aan te schaffen. Let wel: 'goud' betekent niet dat je eerste bent geworden, het betekent dat je een bepaalde minimale puntenscore hebt behaald. Er kunnen dus best 80 wijnen een gouden medaille hebben ontvangen op datzelfde concours. Terug naar deze Muscadet. Dit is niet de naam van de gebruikte druif, die heet namelijk de melon de Bourgogne, het is de naam van het gebied waar deze wijn vandaan komt. Geheel westelijk in de Loire-streek, bij de stad Nantes. Alcohol is 12%, geen hout. Licht aromatisch, grassig, citrusfruit. In de aanzet een zoetje, even later gevolgd door hoge, hele hoge zuren, de smaak van vooral citroen, licht grassig, heel strak. Bij een licht gerijpt Frans geitenkaasje wordt de wijn wat aangenamer in de mond. Verkrijgbaar bij de Dirck III.