18 januari 2016

Domaine les Yeuses IGP Pays d'Oc 'Les Épices' Syrah 2013

Deze wijn stond op mijn 'wenslijst'. In Perswijn werd hij een keer beschreven en ik wilde hem proeven. Bij Wijnkoperij De Gouden Ton kwam ik hem tegen. Oogstjaar 2013 in de Languedoc-Roussillon was top. Alcohol is 13,5%, negen maanden houtopvoeding in Frans eiken voor 40% van de wijn, dit gedeelte heeft dan ook nog eens macération carbonique ondergaan, de rest ging in roestvrij staal. Na de assemblage nog eens drie maanden rust op tank. In het glas donkerrood tot magenta, kleurintensiteit 2 uit 5. Floraal in de neus, zure kers, koffie. In de mond kruidig, zure kers, floraal, hoge zuren, pepertje, rood fruit, 'donkere smaak', lekker aards in de afdronk. Een interessant exemplaar, geen allemansvriend, vooral de smaak van zure kers is in eerste instantie iets overheersend. Na een etmaal in een karaf is de wijn beter in balans. Op dit moment misschien nog iets gesloten, een jaartje wachten wellicht. Ik kom tot de conclusie dat ik eigenlijk wel weer wat meer wil gaan proeven van de syrah druif.