01 december 2015

Los Pagos DO Valle Central Cabernet Sauvignon 2014

Af en toe kijk ik naar een fles wijn en heb d'r eigenlijk instinctief helemaal geen zin in. Schroefdop, goedkope uitstraling van het etiket. Dan kijk ik achterop en zie dat hij ook nog eens niet is gebotteld in het land van herkomst. Googelen levert vervolgens alleen hits op van het desbetreffende Nederlandse verkooppunt, geen Chileense site. Met andere woorden: vrij vaag allemaal. Zaken die allerlei vooroordelen bij me opwekken nog voordat ik de wijn heb geproefd. Eens kijken of ik daar doorheen kan prikken. Alcohol is 13%, geen hout. Een vrij jonge wijn, dat zie je ook terug in de kleur. Rood, magenta in de rand, intensiteit 3 uit 5. De neus verbaast me vervolgens. Alsof ik een of andere gekruide groentestoofschotel aan het besnuffelen ben. Venkel, kruidig, doperwten, tuinbonen, maïs. Als dit een 'gemaakte' wijn zou (moeten) zijn dan toch zeker geen die voldoet aan de typische kenmerken van de cabernet sauvignon druif, hooguit het wat groene karakter. In de mond hoge zuren, een beetje 'stalig', dun qua smaakintensiteit, heel groen, paprika, rauwe tannines (2 uit 5), bessen, kers, sappig, perendrups. Ook hier een hele aparte smaak, een eigen karakter, totaal anders dan andere Cabernet Sauvignon's uit de vergelijkbare prijsklasse. Eigenlijk niet verkeerd, best oké, goed doordrinkbaar.