11 december 2015

Azienda Vinicola Venea DOP Montepulciano d'Abruzzo 'Vestigo' 2012

Een kaartje via de 'ouderwetse' post versturen kennen we natuurlijk wel. Net zo makkelijk, wat zeg ik, makkelijker nog kunnen we vandaag de dag ook bloemetjes of flessen wijn versturen. In cadeaupapier verpakt in een stevige doos met een persoonlijke noot. Bij Greetz proeft wijnschrijver Harold Hamersma de wijnen voor. Nu ga ik zelden tot nooit op andermans oordeel af dus bestel ik zelf een wijn om te proeven. Over de prijzen kan ik kort zijn: die zijn best aan de hoge kant. Even Googelen leert me dat het exemplaar van vandaag elders voor zeker een tientje minder is te vinden. Dat terzijde. Het gemak van 'er niet uit hoeven', vanuit je luie stoel bestellen en zelf kunnen bepalen wanneer het pakket mag worden afgeleverd telt wat mij betreft ook mee. Het gemak dient de mens. Alcohol is 13,5%, houtopvoeding heeft plaatsgehad, ik vermoed in grote foeders. In het glas een donkere paarse kleur, intensiteit 4 uit 5. Heel kruidig in de neus, licht hout, specerijen, laurier, drop, bessen, kers, schitterend aroma. In de mond ook al zo kruidig, laurier, mooie hoge zuren, sappig, fruitig, kers, bessen, tannines 3 uit 5, warm, verre van log, elegant zelfs, goede balans, complexiteit, lange afdronk. Wauw, zo'n wijn zou ik vaker willen ontvangen.