04 november 2015

#SherryWeek Gonzalez Byass DO Sherry-Jerez-Xérès 'Cristina' Medium

Ik zit prima in m'n vel, toch komt medium Cristina bij me over de vloer. Nee, niet zo'n zweverig tiepje in een azuurblauw gewaad dat claimt geneeskundige krachten te bezitten en flesjes water instraalt. Het is echter wel gebotteld en als 'gelukkig zijn' geneeskracht heeft dan kom ik na het drinken ervan nog een heel eind. Ik heb het namelijk over een Sherry. Het is #SherryWeek en ik doe daar graag aan mee. Na m'n eerste 'medium' zouden er ongetwijfeld meer gaan volgen, vandaag het bewijs daarvan. Alcohol is 17,5%, druivenrassen palomino fino 87% en 13% pedro ximenez, houtopvoeding via het solera-systeem. In het glas helder, oranje-amber-barnsteen van kleur. Schitterende neus: vijgen, dadels, hazelnoten, karamel, melkchocolade, mokka. Ik ben nu al verkocht. Gelukkig valt de smaak weer eens precies samen met het aroma. Vijgen, krenten, mokka, hoge zuren, elegant zoet, niet stroperig. Een stuk verfijnder dan de 'cream' die ik eerder deze week proefde.