17 oktober 2015

Restaurant: Vaartsche Rijn



Wauw. Niet veel meer aan toe te voegen, gewoon "wauw". Een maand of drie geleden ge-restyled en heropend. Wanneer het nabij gelegen treinstation dan ook nog eens klaar zal zijn, staat er voor niemand meer iets in de weg om eens te gaan genieten in restaurant Vaartsche Rijn gelegen aan de gelijknamige rivier en in een uiterst hippe wijk in Utrecht, op een steenworp afstand van uitgaanslocatie bij uitstek 'Het Ledig Erf'. De keukenbrigade maakt prachtige kunstwerkjes op het bord, een lust voor het oog én de smaakpapillen, de smaakpupillen dus. Op vrijdag en zaterdag serveert men een 6-gangen menu, de andere dagen dat ze geopend zijn kun je kiezen uit een 3- of 4-gangen menu. Niet à la carte maar altijd een verrassing. Uiteraard kun je aangeven wat je niet lust of concrete dieetwensen doorgeven.


De vlotte bediening breit een mooi verhaal tussen het gerecht en de wijn, bestel bij het menu vooral het wijnarrangement. Een deel van de wijnen komt uit het assortiment van Henri Bloem. Vier van de zes gangen werden begeleid door droge witte wijnen, het hoofdgerecht, rundersukade, was in gezelschap van rood. Mijn mening dat wit eerder en vaker gastronomisch inzetbaar is wordt gestaafd. Laten de geserveerde witte wijnen nou ook nog eens niet de jongste zijn, de droge Pacherenc du Vic-Bilh van Château Bouscasse dateert zelfs van 2011. Precies zoals ik ze het liefst heb en allemaal ook nog perfect op temperatuur, lees: vooral niet te koud. Bij het dessert was er overigens nog wel een keuze te maken: kaas of zoet. Ik opteerde voor zoet maar met de Barbeito Madeira erbij die eigenlijk voor bij de kaas was bedoeld. Ik hou van Madeira! Bij het zoete dessert werd de Monastrell Dulce van Bodegas Castaño geschonken maar die kende ik al, paste er overigens perfect bij. Een andere bekende van me was de 'Black Tie' van Pfaffenheim, ook al eerder besproken op Wijn-Blog en tevens een aanrader. Het werd laat, het was gezellig en bovenal erg lekker. Meer foto's zijn te zien op mijn Facebook-pagina.