15 september 2015

Les Maîtres Vignerons de Cascastel AOP Fitou Le 'F' de Cascastel 2013



Lopend door het dorp Fitou wordt mijn aandacht getrokken door een affiche met de tekst: "Fitou, plus qu'une appellation". Meer dan alleen maar een appellation. Nou, niet heel veel meer hoor! De kerk met begraafplaats, een bakker, een tabakswinkeltje en dan heb je het wel zo'n beetje gehad. Veel leegstand en huizen die te koop staan, voor de rest zijn het toch met name de kleine zelfstandige wijnboeren die hier er nog het beste van proberen te maken. Bij aanvang van het oogstseizoen ruikt het in de straten naar pulp. Om de paar huizen tref ik een pand met enorme deuren waarachter het prille begin van de vinificatie plaatsvindt.


Het dorp Fitou is een van de gemeentes die liggen in het oostelijk gedeelte van de appellatie, ook wel Le Fitou Maritime genoemd. Het westelijk gedeelte, Le Haut Fitou, ligt rond de Mont Tauch. De naam van de berg en tevens de naam van een enorme coöperatie van wijnproducenten. Nog maar vijf Fitou's heb ik hier op Wijn-Blog beschreven, elk niet duurder dan een eurootje of vijf. Ga je in prijs al een paar euro hoger zitten valt je meteen het kwaliteitsverschil op in positieve zin, dat is althans mijn ervaring nu.


Vandaag heb ik er een in m'n glas die €12,40 bij de Intermarché in Narbonne moest kosten. Hij heeft macération carbonique gehad waarna achttien maanden houtrust, alcohol is 14,5%, druivenrassen carignan van oude stokken, grenache noir en syrah. Op het etiket een grote "F". De F van Fitou, Force (kracht), Finesse en Fierté (trots). Pretentieus, eens kijken of dat terecht is. Rood tot magenta van kleur, intensiteit 3 uit 5. In de neus hout, vanille, rijp zwart fruit, kersen. In de mond een zoetje, mooie zuren, fluwelig zacht mondgevoel, vanille, rijp zwart fruit, kersen. Veel langer kan ik hem niet omschrijven en dat wil geenszins zeggen dat-ie me niet bevalt. Sterker nog, ik wil er nog meer flessen van maar in plaats van weer helemaal naar Narbonne te rijden ga ik ze bij de wijnmaker zelf halen, die is dichterbij mijn vakantiebestemming. Een mooi kadootje voor het thuisfront.