30 september 2015

Concha y Toro Casillero del Diablo DO Maule Valley Late Harvest Sauvignon Blanc 2011

Eind van de maand: de afsluiter, het toetje, de dessertwijn. De vaste lezer weet het: ik hou van zoet. Zolang de balans maar goed is, er moeten dus voldoende zuren tegengas kunnen geven. Bij de grotere AH zag ik dit halve flesje staan voor €7,99. Laat geoogste sauvignon blanc druiven in het Mediterrane klimaat van de Valle de Maule met een lange droge nazomer en herfst. Geen botrytis maar redelijk ver ingedroogde druiven aan de tros waardoor het aanwezige sap een hoge concentratie suiker bevat. Vervolgens niet volledig laten vergisten maar het proces voortijdig een halt toebrengen zodat er nog een hoop restzoet achterblijft, het alcoholpercentage is blijven steken op 12%. De fermentatie kan onder meer gestopt worden door ineens de most terug te koelen waardoor de gistcellen afsterven. Daarna heeft de wijn nog 24 maanden mogen rusten in roestvrijstalen tanks. In het glas goud-geel, intensiteit 3 uit 5 voor wit. Een prachtige neus, doet me denken aan geouderde riesling, abrikoos, ananas, onwillekeurig moet ik toch denken aan botrytis. Ik weet dat het niet zo is maar het ruikt alsof hij 'het' heeft gehad. In de mond uiteraard zoet maar meteen schitterend gebalanceerd door de hoge zuren. Ananas, abrikoos, alweer denk ik "botrytis". Zo'n aparte smaak, heerlijk! Weelderige aanrader.