15 juli 2015

Cono Sur DO Valle de San Antonio Single Vineyard Block n° 21 Viento Mar Pinot Noir 2012

Vandaag, 15 juli 2015, is er iets uitzonderlijks op de biodynamische kalender. Tussen 14:00 uur en 02:00 uur valt een 'bloemdag' samen met een 'fruitdag'. Smaakt wijn dan dubbel lekker? Ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat het niet vaak gebeurt. In heel 2014 is het niet voorgekomen en vandaag is de enige dag in het jaar 2015. Zo'n speciale dag vraagt om een mooie wijn, ik denk dan gelijk "Pinot Noir". Deze biologische wijn van Cono Sur heb ik al eens eerder besproken, toen jaargang 2011. Voor wat betreft de statistieken is er weinig veranderd, nog steeds 13,9% alcohol, nog steeds elf maanden houtopvoeding in Frans eiken, nog steeds nieuw? Ik betwijfel het. In het glas helder, felrood, intensiteit 2 uit 5. In de neus walnoot, kers, subtiel hout, klein beetje snoeperig, winegums, aardbei. In de mond een pittig pepertje, droog, hoge zuren, sappig, kers, aardbei, mooi klein bittertje en ook nu weer verfijnd houtgebruik. Er zit een mooie spanning in de wijn waardoor je er van blijft drinken. Verkrijgbaar bij de Mitra. Oh, en de volgende dag is hij overigens nog net zo lekker.