25 juni 2015

Bodegas Castaño DO Yecla Dulce C Monastrell 2005

Het dessert zou bestaan uit aardbeien, blauwe bessen en granaatappelpitten met balsamicoazijn en crème fraîche. Of ik daar even een dessertwijn voor wilde meenemen uit mijn voorraad. Port zou een te hoge smaakintensiteit hebben en te weinig zuren, iets wit zoets daarentegen zou door het dessert zelf worden ondergesneeuwd, Maury misschien? Had ik liggen maar was ik nog niet van plan om te openen. Deze 'Dulce' van Bodegas Castaño zou wellicht een goede kandidaat zijn. Alcohol is 16%, zes maanden houtopvoeding. In het glas diep donkerrood, intensiteit 5 uit 5. In de neus krenten, vijgen, droog, iets fris, hout. In de mond zoet maar niet stroperig, erg hoge zuren, tongprikkelend, klein beetje tannines, mooie balans, intense smaken van vooral krenten en vijgen. Het paste uitstekend bij het dessert, zo goed zelfs dat ik kon spreken van een 1+1=3 momentje en die komen niet vaak voor. Erg lekker, licht koelen geen probleem.