20 mei 2015

Marqués de la Concordia DOCa Rioja Federico Paternina Banda Azul Crianza 2012

Oogstjaar 2011 van deze wijn mocht ik in Spanje zelf proeven, fantastisch vond ik hem en sprak via m'n blog de wens uit dat hij toch maar snel de weg naar Nederland zou mogen vinden. Een half jaar later en mijn wens komt uit. In beperkte oplage staat hij op de schappen van Albert Heijn zelfs voor een euro minder dan dat hij in Spanje moest kosten. Een blend van 75% tempranillo en 25% garnacha, twaalf maanden rust in Amerikaans eiken en nog eens twaalf maanden op fles voordat hij op de markt verschijnt, alcohol is 13,5%. In het glas helder, bloedrood, kleurintensiteit 2 uit 5. In de neus rood fruit, zwart fruit, een klein stalletje, licht animaal, kruidig. In de mond hoge zuren, droog, gelijk al wat aardsheid, meestal komt die pas in de afdronk, hout mooi gedoseerd, sappig, rood fruit, beetje rokerig, van enige complexiteit is zeker sprake, ook weer een aardse afdronk. Het is geen zware wijn, hij is vrij licht zelfs. Je kunt er bij eten uiteraard maar gewoon als borrelwijn ook uitstekend geschikt, wat plakjes Iberico ham erbij. Nu kopen en nog een jaartje laten liggen lijkt mij een uitstekend plan. Kun je zo lang niet wachten? Koop dan twaalf flessen en trek er elke maand een open, kun je gelijk zijn ontwikkeling volgen. Wat mij betreft een dikke, vette aanrader... met stip.