25 mei 2015

La Cave Irouleguy AOC Irouleguy 'Arrola' 2009

Na m'n ervaring met de vorige wijn ben ik geneigd alleen nog maar wijnen te proeven op gunstige 'fruitdagen'. Nadeel daarvan is dat je in sommige maanden dan slechts drie keer een fles kunt openen, tenzij je er natuurlijk meerdere op dezelfde dag gaat proeven. Voor sommige wijnen zou het overigens weinig verschil maken maar om er zeker van te zijn dat je die dure fles wijn waarop je je zo hebt verheugd ook goed smaakt, is het wellicht waard om die afweging mee te nemen in je besluit. Het Engelse bedrijf Tesco houdt er wel degelijk rekening mee en organiseert alleen nog wijnproeverijen op biodynamisch gunstige dagen. Vandaag is het wederom een fruitdag en ik open een wijn uit de in Nederland vrijwel onbekende AOC Irouléguy, op het etiket overigens zonder 'accent aigu' geschreven. Gelegen in het Zuidwesten van Frankrijk, waar de wijngaarden op terrassen in de uitlopers van de Pyreneeën liggen. Ook wel Frans Baskenland genoemd en dat zie je terug op het achteretiket, de tekst staat er zowel in het Frans als Baskisch gedrukt. Gebruikte druivenrassen zijn tannat, cabernet franc en cabernet sauvignon, alcohol is 13%, geen vermelding van houtopvoeding, dat hoop ik dan maar te kunnen proeven. "Niet te lang van tevoren beluchten" lees ik ergens op een Franse site. In het glas helder, vaalrood, lichte hint baksteenkleur in de rand, lage kleurintensiteit (2 uit 5). Weinig aromatisch, rood fruit, licht kruidig, hier ook weer laag in de geurintensiteit. In de mond droog, hoge zuren, best tannineus (4 uit 5), heel sappig, in eerste instantie lijkt de intensiteit van de smaak een stuk hoger te liggen dan die van de kleur en geur maar goed beschouwd is dit doordat hij wat alcoholisch overkomt. Houtgebruik proef ik niet terug, ik hou het dan maar op een "nee". Vooral rood fruit en wat kruidigheid van rozemarijn proef ik, een lekker bittertje in de afdronk. Hij is een beetje te vergelijken met de lichte rode wijnen van de poulsard en trousseau uit de Franse Jura en ook die van de schiava grossa uit het Italiaanse Alto Adige. Best een spannende wijn, aparte smaak en mondgevoel. Fris en jong maar ook kruidig en volwassen. Zeker geen simpel terraswijntje. Gezien de prijs (€5,80 bij de LeClerc) zou ik er best een aanrader van willen maken maar de reis naar het zuiden van Frankrijk die je er dan voor zou moeten maken doet daar dan weer een beetje afbreuk aan. Als je d'r in de buurt op vakantie bent zou ik hem gewoon eens proberen.