21 maart 2015

Restaurant: De Middenhof



Redelijk goed verscholen in Nieuwegein ligt Restaurant De Middenhof. Een grote boerderij waarin drie concepten zijn verwerkt: bistro, pannenkoekenhuis en luxe restaurant alhoewel die laatste waarschijnlijk tot het verleden gaat behoren. Ze zoeken er een nieuwe bestemming voor omdat dat gedeelte minder goed loopt dan gehoopt. Wij dineerden in het bistro-gedeelte en het was er goed druk. Uitstekende en vlotte bediening, lekker losjes, informeel. Geen grote menukaart maar ruim voldoende aanbod en variatie. Wanneer je vlees bestelt wordt er niet gevraagd hoe je die bereid wilt hebben, mijn gegrilde tournedos waren perfect klaargemaakt, nog lekker rood van binnen. Zo hoort het. De kok weet het beste hoe je zoiets moet bereiden. Wil je ze toch 'medium' of goed doorbakken dan moet je daar maar melding van maken. De leukste ervaring van die avond was toen ik om de wijnkaart vroeg. Of ik maar even wilde volgen naar de kelder. Kies maar uit, alle wijnen 25 euro de fles. Een ontzettend leuk concept, zou ik graag vaker willen zien. En laten we wel wezen, 25 euro voor een fles wijn in een restaurant is een mooie prijs. Het meisje vertrok en ik had ze voor het uitzoeken. Zelfs een Bordeaux uit 1978 lag er, een simpele, geen Grand Cru Classé. Mijn voorgerecht, wijngaardslakken, was inmiddels al opgediend. Ik wilde die niet koud laten worden dus heb eigenlijk te kort rondgeneusd en besloot voor een wijn te gaan die ik al kende en die zelfs tussen mijn eigen aanraders staat. Dat-ie voor nog geen vijf euro bij de Dirck III te koop is en nu het vijfvoudige moest kosten boeide me niet. Het was tenslotte mijn eigen keuze. De porties waren groot, na een voor-, hoofd- en nagerecht zat je gewoon ploppie-vol en dan was er zelfs nog het nodige aan garnituur en 'side-dishes' over. Even dachten we dat we in een Grieks restaurant zaten gezien dat er die avond behoorlijk wat serviesgoed sneuvelde maar ach, "scherven brengen geluk", zullen we maar zeggen. Herhalingsbezoekje waard.