28 februari 2015

Domaine Boyar 'Quantum' Cabernet Sauvignon 2011

Terwijl we een 'Breaking Bad'-marathon van het laatste seizoen van deze briljante serie aan het doen zijn krijg ik zin in wijn. Ik kijk in m'n Excel-sheet welke daarvoor in aanmerking komt. In de kolom 'openen in' check ik 2015. Daar staan er nog meer dan genoeg in. Ik heb zin in rood. Na pinot noir staan wijnen van cabernet sauvignon voor mij stevig op de tweede plaats, laat ik er daar maar eens eentje van doen. Het wordt deze Bulgaarse, alcohol is 13,5%, ongetwijfeld houtopvoeding gehad, nergens kunnen vinden hoelang en waarin, ik vermoed in ieder geval Slavonisch en groot. Geheel per toeval staat de onzekerheidsrelatie van Heisenberg vermeld op het etiket. Alsof het zo moest zijn. Helder in het glas, bloedrood, intensiteit 3 uit 5. Een snoeperig neusje, zoete kers, kirsch, cassis, winegums. In de mond meteen dat zoetje in de aanzet, mooie zuren, geraffineerd houtgebruik, afgeronde tannines, goede balans. Volle, intense smaak (4 uit 5) van zoete kers, kirsch, dropperig. Rond, vol en toch elegant met een prachtig lange en licht aardse afdronk. Zeker geen maaltijd erbij doen, lekker van genieten. Aanrader. Verkrijgbaar bij Wijnvoordeel.