31 januari 2015

Verzoekje: Domaine Andron AOC Haut-Médoc Saint-Seurin de Cadourne 2009

Een blend van de druivenrassen merlot 60%, cabernet sauvignon 35% en cabernet franc 5%, 22 maanden houtrust, alcohol is 14% maar liefst. Topjaar 2009, de oplettende lezer weet dat mijn persoonlijke voorkeur voor Bordeaux uitgaat naar 2010 en van deze wijn in het bijzonder weet ik dat wel zeker want ik heb ze allebei al eens op een proeverij geprobeerd. Mariëlla Beukers schreef er ook al over op haar site Wijnkronieken in januari 2012, klik HIER voor dat artikel, vond hem toen nog wat aan de jonge kant en had hem eigenlijk een jaar later nogmaals willen proberen. Het is nu januari 2015, de wijn heeft in mijn kelder drie extra jaartjes kunnen rusten en op deze biodynamisch gunstige dag proef ik 'm. Qua kleur nog steeds een jonkie, diep donkerpaars, intensiteit 4 uit 5. Een licht belegen geur, hout, zwoel zwart maar ook vers rood fruit, tikje animaal, licht kruidig, in de verste verte ruik ik zelfs een hintje winegums, tabak. Gisteravond geopend, niet gekaraffeerd, toen één glas uitgeschonken en nu, 18 uur later, is hij een stuk minder gesloten, mooie neus. In de mond een licht zoetje in de aanzet, tannines (2 uit 5) zijn afgerond, hoge zuren, speekselopwekkend, enorm sappig, een beetje dropperig in de afdronk die niet bijster lang is maar zeker niet kort te noemen. Het alcoholpercentage vertaalt zich niet naar enige disbalans op dat punt, de wijn als geheel is überhaupt goed in balans, veel fruit, nu meer rood dan zwart zelfs ondanks dat de neus anders suggereert, pruim, kers, een lichte kruidigheid, hout goed in de wijn verweven, hij komt op mij behoorlijk elegant over, niet log of vermoeiend, hier blijf je van nippen. Met gerecht of zonder, ik proef 'm zonder en geniet met volle teugen, elk volgend glas lekkerder dan het vorige. Bewaren? Kan maar waarom zou je? Wanneer je deze jaargang nog hebt liggen in je kelder: open die fles en geniet ervan.