01 december 2014

Flying Elephant WO Wes-Kaap Chenin Blanc 2014

Een keel als schuurpapier, hoofdpijn, spierpijn, kiespijn, koude rillingen, koorts, een loopneus, een loopoog zelfs, rochelen, kuchen, kriebelhoest, vastzittende hoest, slijmhoest. Bekende symptomen? Ik had geen slechte wijn gedronken, ik had weer eens griep. Ongeveer drie, vier keer per jaar treft mij dit. Het lijkt echter alsof ik er steeds beter en sneller op reageer. Goed uitzieken duurt zo'n twee weken, die tijd heb ik nooit, ik doe er gemiddeld vier tot vijf dagen over. Het valt meestal ook nog eens in het weekend dus ziekmelden of vrije dagen opnemen bij m'n werkgever hoeft niet. Veel drinken, vitamine C in de vorm van verse jus d'orange en mandarijntjes, vroeg naar bed met twee Paracetamolletjes en een paar snuiven Otrivin, da's mijn remedie. Voordat dit virus mij te pakken kreeg had ik nog een fles witte wijn geopend, Chenin Blanc uit Zuid-Afrika. Chenin Blanc kan goed ouderen, een wijn uit oogstjaar 2014 is nog piepjong. Ik kon er vrij weinig over noteren, niet vanwege de griep, die had ik toen nog niet, er viel gewoonweg weinig te noteren. Nauwelijks aromatisch, weinig smaak en dat terwijl Chenin Blanc zo mooi kan zijn. Laat ik hem dan maar eens twee dagen open laten staan in de hoop dat hij misschien wat oudert in die tijd. Die twee dagen werd een hele ruime week omdat die griep tussendoor kwam. Eindelijk neem ik dan een volgende slok. In kwaliteit is hij niet achteruit gegaan, in smaak helaas ook niet vooruit. Alcohol is 13,5%, geen hout. Heel licht strogeel met een groene zweem. Fris in de neus, grassig, appelig, citrusfruit, citroen, limoen. In de mond kruidig, rond, hoge zuren, bittertje, grapefruit, citroen, tikje alcoholisch. Een beetje een niemendalletje, ik ben toch wel benieuwd hoe deze over een jaar of drie zal smaken.